“Without music, life would be a mistake.” - Friedrich Nietzsche
Valikko

Rockdata

Rockdata oli Suomen ensimmäinen musiikkiportaali eli kotimaista pop/rock-musiikia ja alan sidosryhmiä esiintuova verkkosivusto Internetissä. Rockdata käynnistyi 1992 kun aloin siirtämään silloisen työnantajani, KEMU ry:n/Provinssirockin/Botnia Beat lehden keräämiä yhteystietoja tietokonemuotoon. Paljon auttoi alussa myös paperisen Rockpäivyrin tiedot. Kasaamistani tiedoista syntyi ensin ohjelmoimani MS Access tietokanta, jota jaettiin niin disketeillä postitse kuin sähköisinä tiedostoina parissakin BBS boksissa.

Kun tutustuin Internettiin syksyllä 1993 aloin koodaamaan em. aineistoa pikkuhiljaa html-sivuiksi. Alkuaikoina sain pienen apurahan ELMU säätiöltä ja työni palkittiin kunniamaininnalla Musiikki&Media tapahtumassa 1996. Sitten pikkuhiljaa alkoi alalla vaikuttavat hankkia omia domaineja ja Rockdatasta muodostui ajan saatossa puhelinluettelomainen linkkilistaus levy-yhtiöstä studioihin, huvijärjestäjistä musiikkimedioihin yms. Parhaina aikoina sivulla vierailtiin kymmeniä tuhansia kertoja kuukaudessa vaikka vain harvalla oli silloin nettiyhteys. Ja alkoipa jotkut tahot suoraan kopsamaan Rockdatasta tietoja kilpaileville sivustoille - söi miestä.

Lainaus vanhasta muistelustani: "Yleishyödyllinen RockData syntyi 1992 turhautuneisuudesta Suomen silloiseeen viralliseen musiikkibisnekseen ja -etujärjestöihin.

20. syyskuuta 1994 aineisto siirtyi Access-tietokantamuodosta www-sivuiksi ollen näin Suomen ensimmäinen Internet-portaali. Tuolloin nimittäin ei vielä yksikään suomalainen levy-yhtiö, ohjelmatoimisto, festivaali, musiikkijärjestö tms. ollut itsenäisesti Internetissä. Ainoastaan parilla kotimaisella bändillä oli omat nettisivut. RockData toimi silloin esikuvana - jopa (Suomessa toimiville) monikansallisille levy-yhtiöille!

RockDatan pääsyn Internettiin mahdollisti Tampereen Yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen Seinäjoen toimipiste (Jouni Vuorela) ja Seinäjoen Tietoraitti Oy (Jaakko Riihimaa), mistä heille suuri kiitos!

Megalomaaninen ja idealistinen "miten artistitiedotus pitäisi netissä hoitaa" pioneerityö suomalaisen musiikin ja artistien esiintuomiseksi kansainvälisestikin on kantanut hedelmää. Ainoastaan pohjalainen vaatimattomuuteni estää minua sanomasta, että RockDatalla on ollut merkittävä - ellei ensisijainen - vaikutus Suomalaisen musiikin kansainväliseenkin arvostukseen - ainakin Internetiä käyttävien keskuudessa.

Nimittäin mm. HIM, Rasmus, The 69 Eyes, 22-Pistepirkko, The Flaming Sideburns, Don Huonot, YUP, Eppu Normaali, Apulanta, Tehosekoitin + yli 1000 muuta, sekä mm. TEOSTO, ESEK, Radiomafia, Rumba, Welldone, Rocktops, Karppanen, Auraviihde, Dex-Viihde, Musiikki & Media, Provinssirock, Nummirock, Ilosaarirock, Helsingin Juhlaviikot, Puistoblues, Messilän Juhannus, Tammerfest, BMG, Polygram/Universal, Warner Music, Levy-yhtiö, Sony, Poko Rekords, EMI ja jopa Roskilden festivaali saivat Internet ensisivunsa esille nimenomaan RockDatassa."

Rockdatan kallista ja kaiken vapaa-ajan vievää ylläpitoa jatkoin reilu 20 vuotta korvauksetta. Sitten sattumalta samoihin aikoihin kun musiikkibisnes ja artistit alkoivat mielestäni mennä yhä huonompaan läpikaupalliseen huttusuuntaan (eikä tullut enää promoja, eikä tukea - Rockdata tipautettiin jopa Rumban ja Soundin vapaakappeleiden jakolistalta and I even didn't got those lousy T-shirts...) ja myös some alkoi enenevässä määrin vallata tilaa nettisivustoilta niin kosahti Tampereen Yliopiston täydennyskoulutuskeskuksen sjoki.uta.fi palvelin ja tiedot katosivat bittitaivaaseen. Vaikka itselläni oli kaikesta varmuuskopiot niin en enää tuoreena isänä alkanut hommaa jatkamaan... liikaa everybodya kuten sanotaan... Enköhän oman osani tehnyt - ympyrä sulkeutui; alusta tuli loppu: leikkisästi sanoen "Yleishyödyllinen RockData kuoli turhautuneisuudestani Suomen viralliseen musiikkibisnekseen ja -etujärjestöihin."

“The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. There's also a negative side.” - Hunter S. Thompson